Normal view MARC view ISBD view

Pengajaran bahasa kedua [article] :kesinambungan teori dan pedagogi / Harison Mohd Sidek.

By: Harison Mohd Sidek.
Material type: materialTypeLabelArticleSubject(s): Second language acquisition In: Pemikir Bil 49 (Julai- September 2007), p.167-182Abstract: Perbincangan di dalam artikel ini menyentuh isu-isu berkaitan penyelidikan pembacaan di dalam bahasa kedua dan aspek pedagoginya. Di antara isu-isu yang dibincangkan ialah kepelbagaiaan konteks bahasa pertama, pemisahan di antara penyelidik dan tenaga pengajar bahasa kedua, pengajaran kosa kata, kepentingan struktur teks, kesedaran maklumat, strategi pembacaan,teori pengetahuan lepas dan pendedahan kepada bahan bacaan. Untuk setiap isu yang diketengahkan, penyelidikan dan pengajaran bahasa kedua adalah asas perbincangan. Tujuannya adalah untuk berkongsi pandangan berkenaan bagaimana teori dan pedagogi boleh mencapai matlamat yang sama melalui satu kesinambungan.
Tags from this library: No tags from this library for this title. Log in to add tags.
    average rating: 0.0 (0 votes)
No physical items for this record

Perbincangan di dalam artikel ini menyentuh isu-isu berkaitan penyelidikan pembacaan di dalam bahasa kedua dan aspek pedagoginya. Di antara isu-isu yang dibincangkan ialah kepelbagaiaan konteks bahasa pertama, pemisahan di antara penyelidik dan tenaga pengajar bahasa kedua, pengajaran kosa kata, kepentingan struktur teks, kesedaran maklumat, strategi pembacaan,teori pengetahuan lepas dan pendedahan kepada bahan bacaan. Untuk setiap isu yang diketengahkan, penyelidikan dan pengajaran bahasa kedua adalah asas perbincangan. Tujuannya adalah untuk berkongsi pandangan berkenaan bagaimana teori dan pedagogi boleh mencapai matlamat yang sama melalui satu kesinambungan.

There are no comments for this item.

Log in to your account to post a comment.